Metodologia i filozofia szkoleń
Warunkami skuteczności szkolenia są: wcześniejsze rozpoznanie i analiza potrzeb w tym zakresie. Umożliwia to zidentyfikowanie luk kompetencyjnych przyszłych uczestników w określonych obszarach oraz wskazanie im kierunków rozwoju.
Jak badamy potrzeby i dostosowujemy do nich program?
Badanie takie traktujemy jako proces przebiegający równolegle na kilku poziomach. Efektem dobrze przeprowadzonego badania potrzeb szkoleniowych jest ustalenie celów szkolenia lub doradztwa.
Następnie planowane i realizowane są oddziaływania skoncentrowane na osiągnięciu założonych celów. Podczas procesu przygotowania i realizacji szkolenia stosujemy indywidualnie dobierane metody naukowe, m.in. podejście analityczne, poznawcze, elementy antropologii, gestalt, programowania neuro-lingwistycznego, czy analizy transakcyjnej.
Dobór narzędzi i metod wykonania pomiaru
Bazując na wieloletniej praktyce projektowania i organizowania szkoleń, wykorzystujemy metody diagnostyczne o potwierdzonej skuteczności. Stosujemy narzędzia psychometryczne wsparte fachową wiedzą z zakresu psychologii różnic indywidualnych, psychologii społecznej oraz psychologii organizacji i pracy. Trzy najczęściej stosowane metody to:
- wywiad kierowany,
- testy psychologiczne,
- metoda porównawcza.
Uzyskane wyniki zostaną użyte również jako materiał porównawczy przy badaniu efektów szkolenia.
Ustalenie celu szkoleniowego
Dobrze sformułowany i realny do osiągnięcia cel motywuje do działania. Dlatego też przykładamy szczególną wagę do formułowania celów w sposób prawidłowy. Dobry cel powinien być:
- pozytywny
- realistyczny
- osobisty
- sprawdzalny
- szczegółowy
- taktycznie zaplanowany w czasie i w przestrzeni
- zgodny z systemem wartości i przekonań.
Zasady te stosujemy zarówno wobec celów całej organizacji, jak i poszczególnych uczestników.
Analiza potrzeb szkoleniowych
Pełne przeprowadzenie analizy potrzeb szkoleniowych wymaga co najmniej dwóch etapów postępowania – badania przed szkoleniem i badania po szkoleniu. Analiza prowadzona jest na minimum dwóch poziomach:
- organizacja, jej struktura i kultura
- pracownik i jego potrzeby szkoleniowe.
Etap 1 – Analiza przed szkoleniem
Przedstawiciel zamawiającego spotyka się z koordynatorem projektu. Celem spotkania jest przeprowadzenie wywiadu kierowanego, określającego stan obecny i stan docelowy. W efekcie formułowany jest cel organizacji.
Następnie na indywidualnych sesjach spotykają się z psychologiem uczestnicy szkolenia. Diagnozowany jest wtedy stan ich umiejętności, wiedzy i preferencji
Etap 2 – Analiza po szkoleniu
Drugi etap analizy potrzeb szkoleniowych polega na sprawdzeniu, w jakim stopniu uczestnicy podnieśli swoje umiejętności w stosunku do poziomu sprzed szkolenia.
Opracowanie i realizacja szkolenia
Na bazie informacji uzyskanych w pierwszym etapie analizy tworzony jest program szkoleniowy skoncentrowany na osiągnięciu zdefiniowanych celów organizacji i uczestników. Dobieramy pasujące do celów metody – jak najbardziej zbliżone do preferencji uczestników, jednak wpisujące się w kulturę organizacji. Stosowane formy szkoleniowe to:
- Studium przypadku (case study)
- Dyskusja
- Ćwiczenia z kamerą
- Gry terenowe (outdoor)
- Twórcze myślenie
- Prezentacje
- Praca w małych grupach
- Konsultacje indywidualne
- Obserwacja pracy
- Zabawy i gry
Ocena efektywności szkoleń
Stosowany przez nas standaryzowany, pięciopoziomowy model pomiaru efektywności szkoleń pozwala na dokonywanie wiarygodnych, bezpośrednich porównań pomiędzy jednostkami organizacyjnymi (działy, referaty) w zakresie uzyskanych efektów szkolenia.
Możliwe jest także stosowanie pomiaru wielokrotnego w celu obserwacji długoterminowych efektów szkolenia u jednej grupy.
Neutralność światopoglądowa
W procesie analizy potrzeb i szkolenia nie próbujemy zmieniać przekonań, systemu wartości, wizji lub misji uczestników – ewentualne zmiany zachodzą samoistnie pod wpływem nowo nabytych kompetencji czy umiejętności.
Zawsze szanujemy Twoje przekonania, system wartości, Twoją wizję i misję.
Zobacz tematy szkoleń zamkniętych