- Strona Główna
- Certyfikaty i zaświadczenia
- Pomoc publiczna i pomoc de minimis w latach 2014-2020
Temat szkolenia
Pomoc publiczna i pomoc de minimis w latach 2014-2020
Prowadzący

Program kursu
- Pomoc publiczna 2014-2020
- Pojęcie pomocy publicznej
- Test pomocy publicznej
- Dopuszczalność pomocy publicznej
- Badanie tzw. wpływu pomocy na wymianę handlową w Unii Europejskiej – czy zawsze ma znaczenie?
- Definicja przedsiębiorcy
- Kogo uznać za przedsiębiorcę (beneficjenta pomocy publicznej)?
- Kiedy rolnik jest przedsiębiorcą?
- Problemy z definicją przedsiębiorcy w przypadku zawieszenia i wyrejestrowania działalności gospodarczej oraz w przypadkach upadłości i likwidacji.
- Procedura akceptacji i monitoringu udzielania pomocy publicznej
- Nowość!!! System Udostępniania Danych o Pomocy Publicznej (SUDOP) – możliwość wyszukania dowolnego przypadku pomocy publicznej udzielonej przedsiębiorcy w Polsce – uruchomiony w marcu 2016 r.
- Występowanie pomocy publicznej w wybranych typach projektów w świetle rozporządzenia 651/2014
- Pomoc regionalna
- Pomoc dla MŚP
- Pomoc na dostęp MŚP do finansowania
- Pomoc na działalność badawczą, rozwojową i innowacyjną
- Pomoc szkoleniowa
- Pomoc przeznaczona na pracowników znajdujących się w szczególnie niekorzystnej sytuacji oraz pracowników niepełnosprawnych
- Pomoc na ochronę środowiska
- Pomoc mająca na celu naprawienie szkód spowodowanych niektórymi klęskami żywiołowymi
- Pomoc o charakterze społecznym w zakresie transportu na rzecz mieszkańców regionów
- Pomoc na infrastrukturę szerokopasmową
- Pomoc na kulturę i zachowanie dziedzictwa kulturowego
- Pomoc na infrastrukturę sportową i wielofunkcyjną infrastrukturę rekreacyjną
- Pomoc na infrastrukturę lokalną
- Ogólnopolski program pomocowy, przyjęty rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 9 stycznia 2015 r., dotyczący zwolnienia z podatku od nieruchomości w odniesieniu do:
- pomocy regionalnej na nowe inwestycje,
- infrastruktury sportowej i wielofunkcyjnej infrastruktury rekreacyjnej (m.in. stadiony, hale widowiskowo – sportowe, siłownie, centra oraz kluby fitness, obiekty rekreacyjne).
- infrastruktury lokalnej (infrastruktura biznesowa, parki przemysłowe, parkingi, inkubatory przedsiębiorczości oraz przeznaczona dla lokalnej społeczności).
- obiektów kultury i dziedzictwa kulturowego (m.in. muzea, teatry, opery, sale koncertowe, przestrzenie kulturalne i artystyczne).
- Pomoc publiczna w gminnych przedsięwzięciach
- Problemy z określaniem definicji pomocy publicznej w praktyce gminnej.
- Kiedy rolnik jest przedsiębiorcą?
- Czy do wynajmującego i dzierżawcy należy stosować przepisy o pomocy publicznej?
- Rodzaje działalności nie wywierające wpływu na konkurencję i wymianę handlową w UE (brak pomocy publicznej?).
- Czy ulga dla domu pomocy społecznej jest pomocą publiczną?
- Czy gmina może być beneficjentem pomocy publicznej?
- Czy wsparcie dla ZOZ (np. szpitala, przychodni) jest pomocą publiczną?
- Czy do klubu sportowego mają zastosowanie przepisy o pomocy publicznej?
- Czy zwolnienia i ulgi w zakresie gospodarki komunalnej (odpady, woda-ścieki, transport, sport, kultura) należy rozpatrywać jako pomoc publiczną?
- Czy zawieszenie działalności gospodarczej wpływa na pomoc publiczną?
- Identyfikacja pomocy publicznej w poszczególnych sferach aktywności gminy
- Ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych (art. 67a §1 i 67b §1 Ordynacji podatkowej).
- Ustawa o podatkach i opłatach lokalnych (zwolnienia podatkowe, różnicowanie stawek podatkowych).
- Ulgi w spłacie należności cywilnoprawnych (art. 59 ustawy o finansach publicznych).
- Ulgi w spłacie niepodatkowych należności budżetowych o charakterze publicznoprawnym (art. 64 ustawy o finansach publicznych).
- Ulgi w spłacie kosztów egzekucyjnych (ustawa o postępowaniu egzekucyjnym w administracji).
- Pomoc dla Zakładów Pracy Chronionej.
- Dotacje celowe na finansowanie środowiska i gospodarki wodnej (art. 403 Prawa ochrony środowiska) – m.in. azbest, termomodernizacja, kolektory słoneczne, itp.
- Dotacje na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru (art. 81 i 82 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami).
- Dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianych pracowników (art. 70b ustawy o systemie oświaty).
- Pomoc publiczna w zakresie gospodarki nieruchomościami (ustawa o gospodarce nieruchomościami oraz ustawa o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości).
- Pomoc w sektorze rolnictwa (ustawa o podatku rolnym, leśnym, zwrot podatku akcyzowego).
- Przypadki dokapitalizowania przez gminę.
- Pomoc ze środków unijnych.
- Inne przypadki zgłoszone przez uczestników
- Nowelizacja Ordynacji podatkowej w zakresie pomocy publicznej od 1 stycznia 2016 r. – konieczność stosowania zasad de minimis w przypadku niektórych ulg przyznawanych z urzędu.
- Analiza wyników kontroli NIK w zakresie udzielania pomocy przez gminy – najczęstsze uchybienia przy udzielaniu ulg podatkowych, ulg w spłacie należności cywilnoprawnych oraz zwolnień podatkowych.
- Przykłady oceny występowania pomocy z orzecznictwa KE
- Nowość!!! – Zawiadomienie Komisji z 19 lipca 2016r. w sprawie pojęcia pomocy państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej Komunikat KE w sprawie definicji pomocy publicznej.
- Pomoc w ramach usług w ogólnym interesie gospodarczym (UOIG).
- Pojęcie usług w ogólnym interesie gospodarczym (dopuszczalne rodzaje działalności gospodarczej).
- Obowiązek powierzenia usługi w ogólnym interesie gospodarczym.
- Pomoc de minimis do kwoty 500 tys. EUR w ramach rozporządzenia KE nr 360/2012 dotyczącego usług w ogólnym interesie gospodarczym.
- Jakie podmioty kwalifikują się do zwiększonej kwoty pomocy de minimis?
- Definicja usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym – obowiązek powierzenia usługi.
- Pomoc publiczna stanowiąca rekompensatę z tytułu realizacji usług w ogólnym interesie gospodarczym.
- Reforma unijnych i krajowych przepisów z zakresu pomocy de minimis.
- Rozporządzenie KE nr 1407/2013 z 18.12.2013 r. – ogólne przepisy o pomocy de minimis.
- Rozporządzenie KE nr 1408/2013 z 18.12.2013 r. – pomoc de minimis w sektorze rolnym.
- Rozporządzenie KE nr 717/2014 z 27.6.2014 r. – pomoc de minimis w sektorze rybołówstwa i akwakultury.
- Rozporządzenie KE nr 360/2012 z 25.4.2012 r. – pomoc de minimis na usługi świadczone w ogólnym interesie gospodarczym (UOIG).
- Dopuszczalne limity pomocy de minimis.
- Częściowe zwolnienie z obowiązku oceny trudnej sytuacji ekonomicznej przedsiębiorców.
- Przypadki konieczności dalszej oceny sytuacji ekonomicznej.
- Zasady dotyczące kumulacji pomocy de minimis udzielanej w różnych sektorach.
- Zasady kumulacji pomocy de minimis z innymi przeznaczeniami pomocy (przykłady).
- Wprowadzenie konieczności traktowania kilku podmiotów powiązanych jako „jednego przedsiębiorstwa”.
- Zasady sumowania pomocy na jedno przedsiębiorstwo.
- Problem tzw. „pomocy eksportowej”.
- Obowiązki związane z przechowywaniem informacji na temat udzielonej pomocy de minimis.
- Nowelizacja formularza informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis udzielaną na warunkach określonych w rozporządzeniu KE nr 1407/2013 – zasady wypełniania formularza
- Nowy formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis udzielaną na warunkach określonych w rozporządzeniu KE nr 360/2012
- Formularze informacji składane przy ubieganiu się o pomoc de minimis – najczęstsze problemy.
- Wypełnianie formularza informacji w przypadku spółek cywilnych.
- Kiedy i jak należy oceniać sytuację ekonomiczną wnioskodawcy?
- Jak oceniać powiązania pomiędzy przedsiębiorcami (powiązania kapitałowe, osobowe, z gminą itd.) w kontekście tzw. „jednego organizmu gospodarczego”?
- Co powinno zostać zawarte w tabeli o pomocy otrzymanej na te same koszty kwalifikowane?
- Kiedy należy dołączyć sprawozdania finansowe za 3 ostatnie lata?
- Jaki formularz przedkłada rolnik?
- Ćwiczenia związane z udzielaniem pomocy de minimis
- Zasady przeliczania wartości pomocy na EDB
- Nowelizacji rozporządzenia dotyczącego przeliczania pomocy na EDB – od grudnia 2016r. nowe wzory na przeliczanie pomocy w formie rozłożenia na raty i odroczenia terminu płatności.
- Wprowadzenie konieczności dyskontowania pomocy rozłożonej w czasie (odroczenie terminu płatności, rozłożenie na raty)
- Wprowadzenie tzw. stopy dyskontowej oraz czynnika dyskontującego
- Wprowadzenie zasad ustalania wartości pomocy w ramach ulg w podatku od nieruchomości (np. przy współwłasności)
- Zasady ustalania stopy referencyjnej oraz marży.
- Problemy z ustalaniem ratingu przedsiębiorcy.
- Stopa bazowa dla Polski obowiązująca od 1 stycznia 2017 r.
- Nowy wzór zaświadczenia o pomocy de minimis (nowelizacja rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie zaświadczeń o pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie).
- Stosowanie wzorów zaświadczeń o pomocy de minimis – najczęstsze błędy.
- Wydawanie zaświadczeń w przypadku spółek cywilnych.
- W jakim terminie powinno zostać wydane zaświadczenie?
- Jak ustalać dzień udzielenia pomocy na potrzeby zaświadczenia o pomocy de minimis?
- Korygowanie zaświadczeń o pomocy de minimis.
- Wydawanie zaświadczeń rolnikom.
- Nowelizacji rozporządzenia dotyczącego przeliczania pomocy na EDB – od grudnia 2016r. nowe wzory na przeliczanie pomocy w formie rozłożenia na raty i odroczenia terminu płatności.
Michał Rutkowski

Trener, doradca w dziedzinie funduszy Unii Europejskiej, pomocy publicznej, analiz finansowo-ekonomicznych. Członek Zarządu Krajowego Polskiego Stowarzyszenia Ekspertów i Asesorów Funduszy Unii Europejskiej. Wykładowca na kilku prestiżowych uczelniach. Pełnił funkcję Koordynatora Krajowego Systemu Przygotowań do Funduszy Strukturalnych (KSP). W latach 2001-2003 zarządzał dotacją Banku Światowego dla Ministerstwa Finansów na stworzenie w Polsce systemu monitoringu i ewaluacji funduszy Unii Europejskiej po akcesji. Uczestniczy/ł w pracach licznych grup roboczych i zespołów zadaniowych, m.in. Mazowieckiego Komitetu Monitorującego Kontrakt Wojewódzki, Międzyresortowego Zespołu do przygotowania Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia na lata 2007-2013, Zespołu ds. monitoringu i ewaluacji programów i projektów finansowanych ze środków Unii Europejskiej i innych funduszy pomocowych, Grupy Roboczej ds. Funduszy Strukturalnych przy Związku Banków Polskich, Bankowej Grupy Roboczej ds. Funduszy Strukturalnych przy Ministerstwie Gospodarki i Pracy, Bankowej Grupy Roboczej ds. Funduszy Strukturalnych przy Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Autor licznych studiów wykonalności, opracowań, ekspertyz, opinii dotyczących praktycznego funkcjonowania funduszy unijnych m.in. na zlecenie beneficjentów tychże funduszy, Urzędów Marszałkowskich, Senatu RP, Ministerstw, Polskiej Agencji Prasowej, wydawnictwa INFOR (Unijne vademecum radnego, Gazeta Samorządu i Administracji, Gazeta Prawna), Agencji Rozwoju Pomorza i wielu innych. Przeprowadził ponad 350 szkoleń dla przedstawicieli administracji centralnej (m.in. MRR, MG, MKiDN, MNiSW, MEN, UKS, WWPE, OPI, PARP i wielu innych) oraz samorządowej wszystkich szczebli (w szczególności Urzędów Marszałkowskich, MJWPU oraz Gmin – beneficjentów).